Hinta ohjaa suomalaisten ostopäätöstä rakennus- ja remontointimateriaaleissa – hankintojen pitkäikäisyydellä aiempaa suurempi merkitys
Suomalaiset eivät ole valmiita ostamaan rakennus- ja remontointimateriaaleja hinnalla millä hyvänsä, sillä hinta vaikuttaa eniten suomalaisten ostopäätökseen lähes jokaisessa tuloluokassa. Viime vuoteen verrattuna hankintojen kestävyyden ja pitkäikäisyyden merkitys on selvässä kasvussa. Tämä selviää Starkin teettämästä tutkimuksesta*.
Enemmistö (67 %) suomalaisista kertoo, että hinta ohjaa heidän ostopäätöstään rakennus- ja remontointimateriaalien valinnassa. Toiseksi eniten (51 %) vaikuttava tekijä on tuotteen laatu.
– Rakentamisen ja remontoinnin alalla erilaisia trendejä tulee ja menee, mutta hyvä hinta-laatusuhde on etenkin suuremmissa hankinnoissa suomalaisille tärkeä valintakriteeri. Hinnan merkitys on todennäköisesti kasvanut entisestään, kun inflaation vaikutukset näkyvät suomalaisten arjessa, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi toteaa.
Yhä useampi suomalainen kokee myös hankintojen kestävyyden ja pitkäikäisyyden tärkeäksi tekijäksi, sillä sen merkitys on kasvanut viime vuodesta 8 prosenttiyksikköä. Nyt jopa 41 prosenttia suomalaisista pitää hankintojen kestävyyttä tärkeänä tekijänä.
– Pitkäikäiset materiaalivalinnat ovat vastuullista rakentamista. Erityisesti lapsi- ja lemmikkitalouksissa materiaalien kestävyyteen kannattaa panostaa, sillä esimerkiksi lattiaan kohdistuu tavallista enemmän kulutusta. Jotta materiaalit säilyisivät hyvinä pitkään, ne vaativat myös asianmukaista puhdistusta ja suojausta. Harvat materiaalit ovat kestäviä itsestään, Päiväniemi muistuttaa.
Hankintojen pitkäikäisyyden kannalta huomiota kannattaa kiinnittää myös esimerkiksi väreihin.
– Hankintojen pitkäikäisyyttä ei määritä vain materiaalin kulutuskestävyys, vaan usein myös ajattomuus. Esimerkiksi trendiväriin voi kyllästyä nopeammin kuin klassiseen valintaan tai omaan lempiväriin, pohtii Päiväniemi.
Hinnalla on merkittävä vaikutus myös ylemmissä tuloluokissa
Materiaalin laatu vaikuttaa ostopäätökseen sitä enemmän, mitä korkeammat tulot henkilöllä on. Siitä huolimatta laatu vaikuttaa ostopäätökseen hintaa enemmän vain korkeimmassa tuloluokassa. Ero on kuitenkin hiuksenhieno, sillä kyseisessä tuloluokassa tuotteen laatu on vain yhden prosenttiyksikön tärkeämpi tekijä kuin hinta. Kaikissa muissa tuloluokissa hinta on tärkein tekijä.
– Etenkin suuremmissa rakennus- ja remonttiprojekteissa menoja kertyy usein lähes huomaamatta. Ennakoimattomia asioita tulee usein vastaan tai näkemys kirkastuu projektin aikana. Jo näistä syistä monet kiinnittävät ensisijaisesti huomiota tuotteen tai materiaalin hintaan. Nykyään rakennus- ja remontointimateriaalien valikoima on onneksi niin laaja, että jokaisen kukkarolle löytyy todennäköisesti sopiva vaihtoehto, Päiväniemi toteaa.
Muita suomalaisten ostopäätöksiä ohjaavia tekijöitä ovat tutkimuksen mukaan muun muassa ammattitaitoinen palvelu ja materiaalien saatavuus.
*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2023 -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Bilendin M3 Research -verkkopaneelissa helmikuussa 2023. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.
Yhteydenotot ja lisätietoja:
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483,
Tietoja julkaisijasta
STARK - reilusti rakentajan asialla.
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä starklaisia on noin 1 100 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 26 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.