Stark selvitti, mistä syystä suomalaiset remontoivat – kauneus on 7 kertaa tärkeämpää kuin muutokset pohjaratkaisuun
Tuhannesta suomalaisesta kolme neljästä vastaa asuntonsa olevan vähintäänkin pienen remontin tarpeessa, selviää Stark Suomi Oy:n teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksesta. Remontointitarve kumpuaa ensisijaisesti (63 %) halusta saada asunnosta silmää miellyttävämpi. Hieman alle puolet vastaajista puolestaan kokee paikkojen käyttöiän tulevan jo vastaan. Ainoastaan noin joka kymmenes haluaa remontoida siksi, että he kokevat asunnon pohjaratkaisun kömpelöksi.
Asunnon esteettistä miellyttävyyttä arvostavat etenkin naiset (69 % vrt. miehet 57 %). Kaikkein korkeimmat vaatimukset on nuorilla aikuisilla, joiden mielestä asunnon pitäisi sekä miellyttää silmää nykyistä enemmän (74 %, vrt. keskiarvo 63 %) että olla pohjaratkaisultaan toimivampi (26 %, vrt. keskiarvo 9 %). Kysymykseen sai valita useamman vastausvaihtoehdon.
”Pohjaratkaisun toimivuus on ainakin puheen tasolla tuntunut olevan yksi tärkeimmistä asunnon ominaisuuksista jo vuosikymmeniä. Tutkimustulos osoittaa aikojen muuttuneen: suomalaiset arvottavat asunnon kauneuden eli estetiikan jopa seitsemän kertaa tärkeämmäksi remontointitarpeeksi kuin neliöiden hyötykäytön. Taustalla voi olla myös taloudelliset realiteetit. Kevyt kohentaminen ja somistaminen tuppaa olemaan kukkarolle kevyempää kuin huonejaon uusiminen”, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi sanoo.
Arvonnousun tavoittelu yllättävän harvinaista
Remontin joskus tehneille esitettiin jatkokysymys siitä, mitä he ensisijaisesti tavoittelevat remontilla. Vastaajia pyydettiin huomioimaan ainoastaan sellaiset remontit, joita he päättävät tehdä tai teettää omasta aloitteestaan itsenäisellä päätöksellä. Kysymys ei siis koskenut esimerkiksi kerrostaloyhtiön määräämiä ”pakollisia” remontteja.
Tulokset kertovat, että yllättävän harva – alle joka kymmenes – tavoittelee remontilla ensisijaisesti asunnon arvonnousua. Sen sijaan ykkösajuri on viihtyvyyden parantaminen (46 %), etenkin rivi- ja kerrostaloasunnoissa. Myös asunnon parempi toimivuus arjessa (29 %) koetaan paljon tärkeämmäksi remontoinnin syyksi kuin asunnon arvonnousun tavoittelu.
”Lehtiotsikoita selaamalla voisi helposti saada sellaisen käsityksen, että asunnon remontointi jälleenmyyntiä silmällä pitäen on se kaikkein vahvin trendi. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että paikkoja halutaan tuunata oman viihtyvyyden ehdoilla, eikä niinkään mahdollisen seuraavan asujan mieliksi”, Päiväniemi arvioi.
Stark Suomi Oy:n Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.–15.1.2024. Kohderyhmänä olivat 18–76-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat asunnon. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1000 vastaajaa.
Yhteydenotot ja lisätietoja:
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483,
Tietoja julkaisijasta
STARK - reilusti rakentajan asialla
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen, ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.
Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi/
Yhtiösivut: yritys.stark-suomi.fi/