Tutkimus: Mökkiä ostettaessa jätetään ”remontointivara” huomattavasti useammin kuin kotia hankittaessa
Vain kymmenes suomalaisista ostaisi uudeksi kodikseen oman budjettihaarukkansa alapäässä olevan kohteen, joka vaatii paljon remonttitöitä, kun taas noin seitsemän kymmenestä kallistuisi hieman kalliimpaan vaihtoehtoon, jossa ei olisi akuutteja remonttitarpeita. Mökkiä ostettaessa remontointia ei siis vieroksuta läheskään yhtä paljon, selviää Stark Suomi Oy:n teettämästä tuhannen vastaajan Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksesta.
Uutta kotia ostettaessa kukkaron nyörit löystyvät remontointitarpeiden välttämiseksi, kertoo Stark Suomen uusi tutkimus. Vain 10 prosenttia vastaajista ostaisi mieluummin edullisen kohteen ja tekisi siitä mieluisamman remontoinnilla, kun vastaavasti 22 prosenttia etsisi mahdollisimman remonttivapaan asunnon, vaikka sitten budjettinsa ylärajoilta. Selvä enemmistä (68 %) päätyisi kompromissiin, jossa asunnoksi valikoituisi suuria remontteja kaipaamaton kohde oman budjetin keskivaiheille sijoittuvalla ostohinnalla.
Mökkiä hankittaessa remontointia ei enää samalla tavalla vieroksutakaan. Vastaajista jo 17 prosenttia kallistuisi mieluiten edulliseen vaihtoehtoon, vaikka se tarkoittaisi enemmän vasarointia, hiomista ja maalaamista.
”Aiheena mökin hankkiminen on monille taas ajankohtainen, kun olemme keväässä ja mökkikauppa vilkastuu. Vastauksista huomaa, että suomalaiset ovat mökkikansaa, mihin liittyy olennaisena osana se, että mökillä halutaan nikkaroida ja puuhastella. On helppoa kuvitella, että moni varsinkin asiantuntijatyötä tekevä suorastaan kaipaa vastapainoa leipätyölleen. Mökin omistaminen avaa mahdollisuuden kesäisille projekteille”, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi aprikoi.
Nuoret valmiita kunnostustöihin
Etenkin alle 30-vuotiaat aikuiset vaikuttavat olevan kiinnostuneita mökin ostamisesta edullisesti ja sen kunnostamisesta. Nuorista aikuisista peräti 27 prosenttia kallistuu tähän vaihtoehtoon, kun taas vanhimmat vastaajaryhmät arvostavat kaupantekoa viimeistellymmästä ja sitä myöden kalliimmasta kohteesta.
”Vuosikaudet on saanut lukea nuoremman ikäpolven oletetusta uusavuttomuudesta, mutta tämä tutkimustulos tyrmää tuon näkökannan. Parikymppisiä ei missään nimessä pelota tarttua toimeen, etenkään mökillä. On hienoa huomata, että perinteiset kädentaidot ovat arvossaan myös nuorempien aikuisten keskuudessa”, Päiväniemi sanoo.
Stark Suomi Oy:n Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.–15.1.2024. Kohderyhmänä olivat 18–76-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat asunnon. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1000 vastaajaa.
Yhteydenotot ja lisätietoja:
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483,
Tietoja julkaisijasta
STARK - reilusti rakentajan asialla
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen, ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.
Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi/
Yhtiösivut: yritys.stark-suomi.fi/