Yhä harvemmat suomalaiset ovat valmiita maksamaan enemmän vähähiililisistä rakennusmateriaaleista
Ympäristöystävällisten materiaalien suosion on ennustettu kasvavan, mutta yli kolmannes suomalaisista ei ole valmis maksamaan enempää vähähiilisistä rakennusmateriaaleista. Lisäksi vain alle viidennes rakentajista on ostanut rakennus- ja remonttituotteita, joissa kestävän kehityksen tai vähähiilisyyden tukeminen on ollut merkittävässä roolissa ostopäätöksen aikana. Tämä selviää Starkin* teettämästä tutkimuksesta.
Tutkimuksen mukaan yli kolmannes (36 %) suomalaisista ei ole valmis maksamaan enempää vähähiilistä rakentamista edistävistä rakennusmateriaaleista. Vielä viime vuonna luku oli pienempi: vain 28 prosenttia vastaajista kertoi, ettei olisi valmis maksamaan enempää vähähiilisistä materiaaleista.
– Markkinoille on viime vuosina tullut yhä enemmän ekologisia ja vähähiilisiä tuotteita, minkä myötä vähähiilisten tuotteiden hinta ei välttämättä ole muita vaihtoehtoja korkeampi. Toisaalta inflaation myötä monet pyrkivät karsimaan kulujaan, jolloin hinta voi olla vähähiilisyyttä tärkeämpi kriteeri, vaikka ekologiset arvot näkyisivätkin omassa arjessa, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi pohtii.
Vähähiilisten vaihtoehtojen suosiminen hinnan kustannuksella on vähentänyt suosiotaan erityisesti miesten keskuudessa. Vuonna 2022 kolmannes (33 %) miehistä ei ollut valmis maksamaan enempää vähähiilisistä rakennusmateriaaleista, kun vastaava luku tänä vuonna on 42 prosenttia.
Vain harvat valitsevat tietoisesti kestävää kehitystä tukevia rakennus- ja remonttituotteita
Alle viidennes (19 %) rakentajista kertoo ostaneensa rakennus- ja remonttituotteita, joita ostaessa kestävän kehityksen tai vähähiilisyyden tukeminen on ollut merkittävässä roolissa.
– Monet saattavat tehdä kestävää kehitystä ja vähähiilisyyttä tukevia ostopäätöksiä jopa huomaamattaan, sillä kestävää kehitystä tukevien rakennus- ja remonttimateriaalien valikoima laajenee koko ajan. Esimerkiksi vastuullisista lähteistä hankitun puutavaran valitseminen tukee kestävää kehitystä, vaikka sitä ei ostotilanteessa tulisikaan ajatelleeksi, Päiväniemi korostaa.
– Tutkimuksemme osoittaa, että iso osa suomalaisista on kiinnostunut kestävästä kehityksestä ja vähähiilisyydestä, mutta ostopäätöksissä kiinnostus näkyy ainakin toistaiseksi vähemmän. Ympäristöystävällisten materiaalien suosio siis kasvaa, mutta muutos vaatii aikansa, Päiväniemi lisää.
*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2023 -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Bilendin M3 Research -verkkopaneelissa helmikuussa 2023. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.
Yhteydenotot ja lisätietoja:
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483,
Tietoja julkaisijasta
STARK - reilusti rakentajan asialla.
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.
Yrityssivusto: yritys.stark-suomi.fi
Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi